Bývate v prenajatom byte? Do čoho musíte investovať vy a čo vám nahradí prenajímateľ?
26. 01. 2022

Bývate v prenajatom byte? Do čoho musíte investovať vy a čo vám nahradí prenajímateľ?

Pokiaľ bývate v prenajatom byte, z času na čas je potrebné urobiť drobné úpravy alebo údržbové práce, aby bolo bývanie komfortné. Či už sa jedná o výmenu žiarovky alebo vodovodnej batérie, občas je investícia potrebná, ba priam nevyhnutná. Do akej miery musí investovať nájomca a čo je už v kompetenciách prenajímateľa? Zväčša sú tieto veci definované v uzavretej nájomnej zmluve a tým pádom nájomca presne vie, čo ešte spadá pod jeho kompetencie investovania a čo už musí uhradiť vlastník nehnuteľnosti. Ak však toto v nájomnej zmluve definované nie je, náhrady nákladov sa spravujú podľa ustanovení v Občianskom zákonníku.

Náklady nájomcu nemusia byť vysoké

Podľa Občianskeho zákonníka by mal nájomca uhradiť náklady na opravy a bežnú údržbu vzniknuté počas dlhšieho užívania predmetnej nehnuteľnosti. Drobné opravy podľa zákona sa delia na opravy miestností, ktoré neslúžia na bývanie a teda napríklad výmenu tesnení, opravu kohútikov plynových sporákov, termostatov, okien, rúry na pečenie, náhradu podlahových líšt, prahov či dlaždíc do 1,5 metra štvorcového. Druhou časťou sú všetky opravy, ktorých náklad na jednu opravu neprevýši sumu 6,64€. Ak sa na jednej veci vykonáva viac opráv, rozhodujúci je súčet všetkých nákladov. Medzi drobné úpravy sa pri dlhodobom nájme počíta aj maľovanie či udržiavanie podlahy.

Ak však ešte pred uzatvorením nájomnej zmluvy zistíte nejaké drobné nedostatky, tie je povinné uhradiť prenajímateľ. Na vlastné náklady musí nájomca zaplatiť aj závady a poškodenia, ktoré v byte spôsobil počas jeho užívania. Stavebné úpravy vykonané bez súhlasu prenajímateľa je potrebné taktiež uhradiť, prípadne na vlastné náklady uviesť nehnuteľnosť do pôvodného stavu. Pokiaľ sa však nájomca správa v nehnuteľnosti ako by bola jeho “vlastná”, k škodám zväčša nedochádza a ak áno, zvyčajne len nedopatrením.

Ktoré náklady musí zaplatiť prenajímateľ? 

Prenajímateľ musí predovšetkým odstrániť závady, ktoré bránia riadnemu užívaniu predmetnej nehnuteľnosti a uhradiť s tým súvisiace náklady. Ak po upozornení tieto závady neodstráni a je ich povinný odstrániť nájomca, ten má právo požiadať o náhradu nákladov vynaložených na odstránenie závad do šiestich mesiacov od ich odstránenia.

Prenajímateľ môže preplatiť nájomcovi aj náklady na rekonštrukciu v prípade, že je vykonávaná s jeho súhlasom. Ich preplatenie závisí na dohode, spravidla to býva až po ukončení nájmu, ak sa k tomuto zaviazal. Ak sa k tomuto prenajímateľ nezaviazal, nájomca môže požadovať protihodnotu k sume, o koľko sa zvýšila hodnota bytu. V tomto prípade je vhodné nechať vypracovať znalecký posudok, aby nebol nájomca škodný.

Bohuš Lištiak
Autor: Bohuš Lištiak

Volám sa Bohuš Lištiak a na realitnom trhu sa pohybujem už od roku 1995 - vtedy som realizoval svoj prvý realitný obchod. V roku 2004 som si musel vybrať -  buď reality alebo práca profesionálneho hasiča  v HaZZ Liptovský Mikuláš (rozhodol som sa pre hasičov) , kde som pacoval až do roku 2010. Krátko  na to som sa vrátil späť do sveta realít , založil som si svoju vlastnú realitnú kanceláriu v ktorej pracujem aj v súčasnosti.

Moja práca ma  baví , profesionálnu a zodpovednú prácu som vykonával ako hasič-záchranár a tak isto  aj prácu makléra sa snažím  robiť na špičkovej profesionálnej  úrovni, zodpovedne  a hlavne podľa vlastných predstáv. Točím video prehliadky, využívam profesionálneho fotografa, vytváram Home Staging, pracujem na sociálnych sieťach... všetko s jasným cieľom. Predať vašu nehnuteľnosť za čo najvyššiu cenu k vašej plnej spokojnosti.

Prečo vznikli tieto stránky?

Aby som tu prezentoval, že keď dvaja robia to isté, nikdy to nie je to isté. Je všeobecne známe, že rozdiel medzi maklérmi je mierne povedané nemalý , teraz môžem robiť veci " po svojom" Práci makléra sa venujem naplno,  píšem a publikujem články o realitách tak aby vám aj tieto informácie pomohli v rozhodovaní pri predaji alebo kúpe nehnutaľností a aby ste sa vyhli prípadným chybám. Lebo tu sa za chyby draho platí.

A hlavne - dbám na svojom dobrom mene a povesti. Za mňa hovoria výsledky a referencie spokojných klientov.

Prajem všetkým pekný deň....

 

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie